Grand
Siranie
Siranie
sever-thumb
Sever
Argolin
Argolin
arkagas-thumb
Arkagas

Typy hráčů

Občas je zajímavé podívat se na hraní RPG z hlediska psychologického či sociálního. Zdaleka to není tak hrozné jak to zní. Naopak, můžete se spoustu dozvědět o sobě i svých spolu- či proti- hráčích. Oblíbený způsob náhledu na hráče je jejich rozdělení do určitých typů. V následujícím textu se můžete pobavit takzvanými „Stick Figures“, které nakreslil Chris Avellone (autor „Stick Figure Theatre“, comics stripu založeném na RPG) podle (nechvalně) známého seznamu typů hráčů Aarona Allstona. U každého obrázku jsou popisky převzaté z knihy Aaron Allston’s Strike Force (I.C.E. / Hero Games, 1988). Ty byly převzaté z knihy „The Fantasy Role-Playing Gamer’s Bible“, kterou mohu vřele doporučit.

Stavitel (The Builder)

Takový hráč chce, aby jeho postava měla vliv na okolní svět – aby mohla zavádět instituce, vymést město, měnit věci. Pokud je vaše kampaň naprosto statická (když hráčské postavy nemohou vynalézat nové technologie, nemohou učinit prostředí vašeho světa příjemnějším k životu, nebo samostatně změnit cokoli vlastní pílí), Stavitel jednoduše nebude spokojený; musí docílit nějakých trvalých úspěchů, jinak bude frustrován.

Kámoš (The Buddy)

Takový hráč se účastní hraní především proto, že se ho účastní jeho kamarádi. Asi by byl radši v kině nebo se koukal na fotbal, ale když všichni ostatní hrají, on bude držet basu. Obvykle není nějak hluboce zaujat hrou a nebude moc brečet, když nakonec skončí. GM má dvě možnosti, jak s takovými hráči naložit. Za prvé může takového hráče ignorovat – koneckonců, Kámoše ve skutečnosti hraní moc nezajímá. Zajímavější směr může věc nabrat, když hráče (občas proti jeho lepšímu úsudku) vtáhne do hry. Uvnitř skoro každého Kámoše číhá nějaký jiný typ hráče, který se snaží dostat na povrch. Pokud se vám podaří zjistit, co Kámoše baví, a dát mu to, pravděpodobně ho hra začne více zajímat a může se stát i oddaným a pravidelným hráčem.

Strašný bojovník (The Combat Monster)

Takový hráč chce, aby jeho postava bojovala, bojovala, bojovala. To neznamená, že by se hra musela být jeden velký souboj, ale pokud není v každé epizodě nějaká bitva, nebo pokud se postava nemůže účastnit konfliktů, její hráč nebude spokojený.

Expert na hru (The Genre Fiend)

Motto takového hráče zní: „Ne, udělej to správně!“ Je expertem na žánr, ve kterém se hraje, a pokud GM nezná pravidla nebo postrádá příležitost, Expert ho na to jistě upozorní. GMasterův úkol v tomto případě je rozumět žánru a zjistit si, jaká setkání, situace a témata Expert očekává, že budou zahrána, a používat je při každé vhodné příležitosti.

Napodobovač (The Copier)

Takový hráč rád hraje postavy ve světech totožných s těmi, které odněkud zná – z filmů, knih, televize nebo comicsu. Potíž je v tom, že také očekává, že jeho hrdina bude stejně úžasný a obecně respektovaný jako ten původní. GM se musí velmi snažit pochopit cíle, jakých chce Napodobovač dosáhnout; pokud se GM zdá, že nejsou možné, musí to hráči co nejdřív vysvětlit. Poddruhem Napodobovače je takový hráč, který si vytvoří jednu postavu a hraje varianty na tuto postavu v každé hře, které se účastní.

Šílený bijec (The Mad Slasher)

Takový hráč tráví dlouhý, těžký týden v kanceláři nebo ve škole, a když zasedne za stůl ke hře, jediné, co chce, je zabíjet. Když záporný hrdina ohrozí kladného, Šílený bijec ho zabije. Pokud si policista otevře hubu na hrdinu, Bijec ho zabije. Když se zloduch kryje za tělem DNPC (Dependent Non-Player Character, závislá nehráčská postava, jako přítelkyně nebo příbuzný), Bijec to napálí přímo do DNPC, aby dostal zloducha. Šílený Bijec říká: „S nesmysly se zabývám v reálném životě, ve hře si chci dělat co chci a komu chci“. Problém je samozřejmě v tom, že Šílený bijec patří do hry, kde jsou samí Šílení bijci. Pokud všichni vaši hráči chtějí hrát zabijácké maniaky, máte po problému. Pokud někteří z nich chtějí role-playing, musí se GM zbavit Šílených bijců.

Šílený myslitel (The Mad Thinker)

Takový hráč miluje, když přechytračí zloducha. Pokud se potíže nejlépe vyřeší ránou do záporákova frňáku, Šílený myslitel stejně stráví čas vymýšlením, jak ho přechytračit. Tento hráč má dobré a špatné stránky. Nejlepší stránka: přemýšlí, hladově zvažuje každou situaci, nabízí zajímavá řešení problémů, které vyžadují analytickou dedukci. Špatné stránky: GM se musí moc snažit, aby s ním udržel krok (GM musí myslet za velké množství nehráčských postav, přičemž Šílený myslitel přemýšlí jen za svou jedinou postavu), a Šílený myslitel občas zpomalí vývoj situace, když vymýšlí jak přechytračit zloducha. Dokud bude v každé epizodě nějaký logický problém k řešení, měl by být Šílený myslitel spokojen.

Tvůrce (The Plumber)

Takový hráč rád tvoří charakter s detailně vypracovanou a složitou osobností, a pak tráví veškeré své hraní dopracováváním své postavy do hlubin. GM musí Tvůrci poskytnout množství rozličných situací, včetně morálních dilemat a emocionálních výstupů, na které by mohl reagovat; pokud se jich nedostává, nebude Tvůrce spokojený.

Profík z Doveru (The Pro From Dover)

Takový hráč vytváří postavy, které musejí být nejlepší v tom, co dělají. Pokud je hrdina houžev (silná, tuhá postava), musí být ta nejsilnější a nejtužší na světě. Pokud je postava vědcem, musí být mistrem svého oboru – mít nejlepší šanci v hodu kostkou, a musí mít také největší věhlas z expertů v jeho oboru. GM musí Profíkovi zajistit občasnou příležitost ukázat svou důležitost, a musí dávat pozor, aby nějaká nová hráčská postava nepřesáhla oblast Profíkova zájmu.

Romantik (The Romantic)

Takového hráče nejvíce zajímají vztahy mezi jeho postavou a ostatními. Pokud se Romantik nedá dohromady s jinou hráčskou postavou, musí GM zajistit dostatek nehráčských postav, se kterými se hráči setkávají, seznamují a rozvíjejí vztahy – nejen romance, ale i profesní vztahy, rodinné vztahy, atd. Pokud Romantik nemůže rozvíjet žádné vztahy, nebude spokojený.

Hvězda (The Showoff)

Takový hráč chce být neustále na pódiu nasvícený světlometem. Jeho postava může být vytvořená skvěle a vynalézavě, nebo taky obyčejně a bez představivosti; důležité je jen množství pozornosti, které se mu dostává, a počet tváří obrácených k němu. GM to bude mít s Hvězdou těžké; musí buď nechat tohoto hráče ve hře dominantním, nebo musí zajistit, aby se všem hráčům dostalo stejného času, než Hvězda z této fáze vyroste nebo odejde ze hry.

Tragéd (The Tragedian)

Takový hráč má rád knižní tragédie a chce si něco podobného zahrát se svou postavou. GM musí být připraven dát tomuto hráči co chce: Tragédův charakter musí být zrazován, musí ztrácet všechny milované, dělat chyby, které vyúsťují do katastrof, a odcizit si ty, na kterých mu záleží. To by se samozřejmě nemělo stát všechno najednou – tragédie musí být rozptýlena přes celou hru. Ačkoliv je tak trochu masochista, tvoří Tragéd zajímavé postavy a pozadí a je jistým ventilem pro krutá nutkání GM.

Copyrights:

© 1996 Sean Patrick Fannon (Fantasy RPG’s Bible)
© 1996 Chris Avellone (Stick Figure Theatre)